مخوفترین سازمانهای جاسوسی جهان/عکس
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 4 مرداد 1399
نویسنده : باصر
آژانس امنیت ملی، هم‌چنین مشهور با سرواژه اِن‌اس‌اِی (NSA)، یک سازمان دولتی آمریکا است که به نحوی زیر نظر سازمان دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود. این سازمان در ۴ نوامبر سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای و کشف رمز در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این کار مستلزم مقدار زیادی رمزشناسی (cryptanalysis) می‌باشد. همچنین این سازمان وظیفه حفاظت از مکالمات دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل سازمانهای مشابه بر عهده دارد که این کار نیز مستلزم مقادیر زیادی رمز نویسی (cryptography) می‌باشد.
لانه‌های زنبور
این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. البته کار این آژانس محدود به جاسوسی ارتباطات است و جاسوسی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین طبق قانون، فعالیت‌های جاسوسی این آژانس محدود به روابط خارجی است اما در برخی مواقع نظارت‌های داخل مرزی را هم شامل می‌شود. این آژانس از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. مرکز این آژانس حوالی واشنگتن در ایالت مریلند  است.
لانه‌های زنبور
شنود دایم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای.میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا است. این سازمان صدهزار نفر را در استخدام خودش دارد که این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج، به کار مشغول‌اند. این سازمان از بودجه سالانه‌ای معادل بیش از شانزده میلیارد دلار بهره می‌برد. به گفته جان پیک، کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده، حدود ۹۵ درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت کنترل دارد. این حجم عظیم اطلاعات به وسیله ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. البته رقم گفته شده از سوی این کارشناس آمریکایی، مورد قبول همه اهل فن نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در ره‌گیری اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد ترافیک جهانی را شامل می‌شود. مدیر این آژانس، به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت، اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد.
NSA در مشارکت با آژانسهای مشابه در انگلستان، کانادا، استرالیا و زلاندنو که با عنوان گروه UKUSA شناخته می‌شوند، بصورت گسترده‌ای بر روی سیستمهایی به نام ECHELON کار می‌کنند که انتظار می‌رود توانایی مانیتور کردن بخش عظیمی از ارتباطات تلفنی، فکسی و داده‌ای جهان را داشته باشد. طبق یادداشتی در روزنامه New York Times بصورت فنی، تقریباً تمامی تلفنهای مدرن، اینترنت، فکس و ارتباطات ماهواره‌ای به خاطر ییشرفت‌های اخیر در تکنولوژی و ماهیت فضای باز (Open Air) اغلب ارتباطات رادیویی در سراسر دنیا، قابل استخراج می‌باشند. عملیات جمع آوری فرضی NSA بحران‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند که اغلب به خاطر این تصور است که NSA حریم خصوصی آمریکایی‌ها را نقض می‌کند. اما دستورالعمل‌های (NSA USSID 18) به طور محکمی استراق سمع یا جمع آوری اطلاعات در مورد «افراد آمریکایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ...» را بدون اجازه رسمی و صریح دادستان کل ایالات متحده (در موارد برون مرزی) و اجازه دادگاه مراقبت اتباع خارجه (در موارد داخلی) منع می‌کند. دادگاه عالی ایالات متحده، کلیه آژانس‌های جاسوسی را از تحت نظارت قرار دادن شهروندان آمریکایی منع کرده‌است. تنها در شرایط حاد و کمی جمع آوری اطلاعات یک موجودیت آمریکایی بدون اجازه امکان پذیر است مانند حملات ۱۱ سپتامبر.
لانه‌های زنبور
علاوه بر این ECHELON توسط شهروندان سایر کشورهای خارج پیمان اتحاد UKUSA مورد انتقاد قرار دارد، که البته ادعاهایی نیز وجود دارند مبنی بر استفاده حکومت ایالات متحده از این سیستم، برای تحریک مواردی خارج از حیطه امنیت ملی آن کشور، از قبیل جاسوسی صنعتی و جاسوسی سیاسی. این موارد شامل تکنولوژی توربین بادی بدون دنده که توسط شرکت آلمانی Enercon طراحی شده بود و نیز تکنولوژی گفتار که توسط شرکت بلژیکی Lernout&Hauspie طراحی شده بود، می‌شود. همچنین مقاله در روزنامهٔ Baltimore Sun در سال ۱۹۹۵ نشان می‌دهد که شرکت هوافضای Airbus یک قرارداد ۶ میلیارد دلاری با عربستان سعودی را در سال ۱۹۹۴ پس از اینکه NSA گزارش داد که مدیران Airbus از مدیران سعودی رشوه گرفته‌اند، از دست داده‌است. همهٔ اینها در این شرایط رخ داده‌است که هدف اصلی NSA تنها بدست آوردن اطلاعات جاسوسی خارجی بخصوصی است که مربوط به امنیت ملی یا عملیات جاسوسی نظامی رایج می‌باشد.
ماموریت NSA، بر طبق دستورالعمل اجرایی ۱۲۳۳۳، جمع آوری اطلاعاتی است که شامل «جاسوسی خارجی یا ضد جاسوسی» می‌شود و نه «بدست آوردن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های درون مرزی اشخاص آمریکایی». NSA گفته‌است که برای جمع آوری اطلاعات فعالیت‌های جاسوسی خارجی در داخل مرزهای ایالات متحده به FBI وابسته‌ است و فعالیت‌های داخلی خود را فقط به سفارت خانه‌ها و ماموریت‌های ملل بیگانه محدود کرده‌ است. فعالیت‌های نظارتی NSA محدود به قانون حفظ حریم شخصی آمریکایی‌ها می‌باشد، اما این محدودیت‌ها برای اشخاص غیر آمریکایی که در خارج از مرزهای آمریکا هستند، اعمال نمی‌شود. این فعالیت‌ها، بخصوص شنود تلفنی درون مرزی و برنامه‌های پایگاه دادهٔ تماس‌ها، سوالاتی در مورد گسترش فعالیت‌های NSA و نگرانی‌ها درمورد تهدید برای حریم خصوصی ایجاد کرده‌است.
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
سرویس اطلاعات مخفی موسوم (MI6) (Military Intelligence, Section 6) است که در سال 1909 با اجاره دفتر کوچکی در لندن آغاز به کار کرد. البته در واقع اولین مامور اطلاعاتی انگلیس سر "فرانسیس والسینگهام" در دوره الیزابت بود که با شنود و کشف طرح‌­های وی، علیه ملکه دسیسه و فتنه می­‌کرد. با اینکه این سازمان شباهت زیادی به همتای آمریکایی خود دارد، اما بسیار محرمانه­‌تر از آن عمل می­کند. MI6 معاونت خارجه سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت انگلیس به شمار می­‌رود. وظیفه این نهاد، جمع­‌آوری، تحلیل، و انتشار اطلاعات برون مرزی است. حیطه قدرت این نهاد مانند همتای آمریکایی خود مشخص نیست. مثلا مسئولیت ضد اطلاعات MI5 با MI6 است. عملیات­‌های جاسوسی بسیاری تابحال از این سازمان صورت گرفته است. 
لانه‌های زنبور
این سرویس امنیتی، با ورود آمریکا به عرصه جنگ جهانی دوم، نیروهای اطلاعاتی این کشور را تحت آموزش قرار داد. با ظهور هیتلر و به قدرت رسیدن وی، MI6 تمرکز خود را بر اروپا، آمریکای لاتین و بیشتر بخش­‌های آسیا قرار داد. تا دهه 1990 نام رییس سازمان و جزییات عملیاتی آن به هیچ وجه در رسانه‌­ها شنیده و دیده نمی‌­شد. و هنوز هم دستیابی جزییات مربوط به آن خیلی محدودتر از جزییات مربوط به MI5 ارائه می­‌شود. البته نباید از سرویس امنیت داخلی انگلیس موسوم به MI5 غافل شویم و یا این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم. با وجود اینکه حیطه وظایف این دو با یکدیگر متفاوت است، اما اشتراکاتی نیز دارند. این دو نهاد در سرتاسر جنگ­‌های جهانی و جنگ سرد، موازی با یکدیگر حرکت می‌­کردند. با اینکه MI5 ظاهرا سیاست فضای باز نسبت به جامعه انگلیس را از دهه 90 آغاز کرده، اما MI6 به دلیل اهمیت اطلاعات و نوع فعالیتش رویکردی کاملا بسته و محرمانه دارد. با اینکه سالیانه بودجه دو میلیارد پوندی این نهاد بطور روشن توسط دولت انگلیس تامین می­‌شود، اما در واقع MI6 به دلیل عملکرد فوق محرمانه‌­اش، در ظاهر هیچگاه وجود ندارد.
لانه‌های زنبور
"روز بهجت" Rooz Bahjat، در مصاحبه خود با این روزنامه، اذعان کرده بود که سرویس‌­های اطلاعاتی انگلیس و عراق را در جریان حمله قریب الوقوع داعش به عراق با جزییات آن قرار داده بود، اما آنها این موضوع را جدی نگرفته بودند. وی معتقد است که دیگر تقریبا تمامی طول مرز مشترک عراق با سوریه و اردن از دست دولت عراق خارج شده و داعش با تمرکز بر مسلمانان متولد شده در خارج از عراق، آنها را جذب می­‌کند. او، این نیروها را 4 هزار نفر خواند؛ که از این تعداد 400 الی 450 نفر آنها انگلیسی هستند. بهجت معتقد است که اتحاد نیروهای بعثی سابق با داعش موجب حمله این گروه به موصل و دیگر شهرها شد.
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
طبق گزارش منتشر شده اتحادیه عرب در ژانویه 2012، MI6، CIA، و موساد نقش اصلی را در برنامه­‌ریزی برای نیروهای شورشی سوریه داشته‌­اند. این سازمان‌های اطلاعاتی و در راس آنها MI6 در ارتباط نزدیک با شورای ملی و ارتش آزاد سوریه بوده‌­اند و شبه نظامیان اخوان المسلمین که از سوی رژیم اسراییل و دولت‌های ترکیه و آمریکا حمیات مالی و نظامی می‌­شوند را به خاک سوریه انتقال داده‌­اند. یکی از مستندات این گزارش، گزارش نوامبر 2013 به قلم "وبستر تارپلی" در موردحوادث سوریه است.
ویلیام هیگ –وزیر خارجه کنونی انگلیس- در مصاحبه­‌ای که در 15 نوامبر 2011 صورت گرفت، نقش پررنگ MI6 در ظهور و افول معمر قذافی -دیکتاتور معدوم لیبی- را تایید کرد. پس از سقوط قذافی و به حاکمیت شورای انتقالی، بسیاری از اسناد محرمانه وزارت امنیت لیبی به دست رهبران این شورا افتاد. MI6 در اولین اقدام این شورا را تهدید کرد که در صورت افشا اسناد (که حاوی اطلاعات جامعی از طرحهای ترور و فسادهای مالی توسط این سرویس امنیتی در همکاری با قذافی بود)، خود را به دردسر می‌­اندازد. شورای انتقالی نیز پس از آن هیچگاه در مورد اسناد سخنی نگفت.
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
سازمان اطلاعات و وظایف ویژه (موساد)  نام سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل است که جمع‌آوری اطلاعات و خنثی‌سازی فعالیت‌های علیه اسراییل از اقدامات این سازمان مخفی‌است. این سازمان در فعالیتهای خود جنبه مخفیانه کار کردن را رعایت می‌نماید. در رابطه با زمینه‌های مختلفی که توسط این سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، می‌توان از روابط مخفیانه‌ای که کمک زیادی به بستن پیمان‌های صلح بین اسرائیل و کشورهای مصر و اردن داشته‌است، قضیه اسرا و مفقودین، تکنولوژی، پژوهش و تحقیق نام برد.

لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
موساد یک سازمان کشوری‌است که دستورهای خود را از رهبران اسرائیل دریافت می‌نماید و هدف فعالیتهای آن، پاسخ گوئی به نیازهای متغیر اطلاعاتی و عملیاتی بوده‌ است.هویت مدیران ارشد بخش‌های داخلی موساد معمولاً جزو اسرار حکومتی تلقی می‌شود. اما هویت رؤسای موساد همواره اعلام می‌شود. در مارس سال ۱۹۹۶ دانی یاقوم به جای رئیس قبلی این مؤسسه شبتای شاویت که در ۱۹۹۶ استعفاء داده بود، مدیر موساد شد.از ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، ریاست سازمان اطلاعات و وظایف ویژه (موساد) به عهده تأمیر پاردو سپرده شده‎است.
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
CIA سازمان اصلی اطلاعاتی-ضد اطلاعاتی-جاسوسی-ضد جاسوسی-امنیتی غیر نظامی آمریکاست و به نوعی جانشین سرویس استراتژیک OSS در جنگ جهانی دوم می باشد که به عنوان شاخه ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می کرد. این سازمان از بدو تشکیل خود در 26 جولای 1947 فقط به شخص رییس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیتهای اصلی آن هیچ گاه منتشر نخواهد شد و در خفایی همیشگی صورت می پذیرند. بودجه و تعداد کارمندی سری دارد و تخمینها حاکی از بود جه سالانه 10 میلیارد دلار و حدود 20 هزار کارمند رسمی غیر از آدم فروشان و عوامل نفوذی حکایت دارد. نیروهای غیررسمی و مزدور ان نیز تا 250 هزار نفر برآورد می شود.که باید هروز صبح گزارش کلی روزانه اش روی میز کار رییس جمهور آمریکا باشد.پس از حوادث تاریخی و بی سابقه 11 سپتامبر 2001 و ضعف شدیدسازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که قادر به جلوگیری از این حادثه که خود بن لادن نیز چند هفته قبل از وقوعش در پیامی تلویزیونی به آن اشاره کرده بود نبودند. بازنگری وسیعی در این سازمانها که بالغ بر 36 ارگان موازی و مجزا اعم از سیا-اف بی آی-پلیس مخفی-پلیس فدرال-گارد امنیت ملی-گارد ملی-اطلاعات ارتش-و چندین ارگان دیگر صورت گرفت و وزارت امنیت داخلی آمریکا به وزارت مایکل چرتاف در دوره اول ریاست جمهوری بوش تشکیل گردید. برای رهبری همه سازمانهای اطلاعاتی و هماهنگی آنها نیز شازمان اطلاعات ملی National Intelligence تشکیل شد.
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
لانه‌های زنبور
سیا در چندین اقدام خبرساز جهان نیز دست داشته است که عبارتند از تونل مخفی آمریکا شوروی در بحبوحه جنگ سرد، کودتای 28 مرداد، خلیج خوکها در کوبا، نقش فعال در سرنگونی رژیمهای آمریکای لاتین و آفریقایی، پروازهای مخفی در اروپا، دادن موشکهای استینگ و ادوات جنگی به مجاهدین افغان و تربیت نامحسوس بن لادنیسم، چندین مورد جاسوسی از اسرار نظامی جمهوری اسلامی ایران که با هوشیاری وزارت اطلاعات ناکام ماند، تلاش برای رهگیری کدهای اطلاعاتی ایران و ناکامی به دلیل تغییرات متوالی و گیج کننده این کدها از سوی جمهوری اسلامی ایران و داشتن دفاتر مخفی در بسیاری از پایتختهای اروپایی با در اختیار داشتن بهترین تجهیزات جاسوسی جهان.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , اخبار , جهان , سیاسی , نظامی , ,
برچسب‌ها: دانلود،عکس،فیلم،جاسوس، ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان