مسئول ویرانی‌های شهر حمص کیست؟ + تصاویر
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : سه شنبه 10 فروردين 1395
نویسنده : باصر
 
در شهر "حمص" ویرانی های فراوانی دیده می شود.

 سوریه 5 سال است که درگیر جنگی بوده که بانیان آن ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و همپیمانانش هستند که تروریست های تکفیری را مجهز کرده اند.

شهر زیبای "حمص"  قبل از درگیری نظامی ،  به عنوان یکی از مناطق زیبای گردشگری و با امکانات فراوان بود که متاسفانه  با شروع درگیری های مسلحانه  "ویرانی های انبوهی"  از  این  شهر به جای مانده است.




** توپولوژی شهر "حمص"

شهر "حمص" مرکز استانی به همین نام در غرب سوریه است که فاصله چندانی با دمشق ندارد (فاصله دو شهر "حمص" و "دمشق" حدود 150 کیلومتر است). این شهر یکی از مناطق زیبای استان "حمص" بوده که قبل از جنگ از مناطق مهم گردشگری و اقتصادی نیز به حساب می آمده است.





"حمص" یکی از شهرهای بسیار قدیمی منطقه شام بوده و می گویند شخصی به نام  "حمص بن مهر بن جان"  آنرا بنا کرده است.  شهر "حمص" به مناطق مرزی غربی سوریه نیز نزدیک بوده و اهمیت جغرافیایی این منطقه نیز بسیار بالاست.

با شروع درگیری ها از سال 2011 میلادی ، جرقه نزاع های مسلحانه به این شهر نیز رسید و حامیان تروریست های تکفیری از فرصت استفاده کرده و بخش های مهمی از  "حمص" را ویران کردند.

یک منبع نزدیک به نیروهای دفاع وطنی سوریه در گفت و گو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره ویرانی های شهر "حمص" اظهار داشت : نیمی از شهر "حمص"  ویران شده است.














وی با اشاره به اینکه برخی مناطقی که تکفیری ها در آن مستقر هستند هم ویران شده ، عنوان داشت: البته نیمی از شهر "حمص" اکنون در آرامش و امنیت زندگی می کنند  و مشکل خاصی وجود ندارد.

این منبع نزدیک به نیروهای دفاع وطنی سوریه با بیان اینکه اگر آتش بس به طور کامل اجرایی شود راه های اصلی و مهم نیز  بازگشایی خواهد شد ، اظهار داشت: اگر صلح در ناحیه "الوعر" اجرایی شود برای شهر "حمص"  بسیار خوب است.  

شبکه راشاتودی فیلمی از خرابی‌های شهر "حمص"  در پی جنگ داخلی سوریه تهیه کرده بود و  در این کلیپ خرابی‌های حمص که زمانی سومین شهر بزرگ سوریه و یکی از مراکز صنعتی این کشور به شمار می‌رفت به تصویر کشیده شد و البته این فیلم واکنش های مخاطبان رسانه ای را به همراه داشت.












**نقش "بندر بن سلطان" در "ویرانی های حمص"

البته برخی کشورهای منطقه و به خصوص عربستان سعودی، امارات، اردن ، بحرین، کویت و ... در ویرانی های "حمص" نقش ویژه ای داشتند ، اما یکی از افرادی که بسیار در ویرانی های سوریه نقش دارد ،  شاهزاده "بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود"  است.

"شاهزاده بندر بن سلطان" از سال 2004 میلادی به دنبال پیاده سازی سناریو پرورش تروریسم در سوریه بوده که البته این سناریو در تمام استان های این کشور کلید خورده بود و اتفاقاتی که در پنج سال اخیر در "شهر حمص" شاهد آن هستیم، محصول اقدامات رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان است.


رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان مشکلی راهبردی با شخص "بشار اسد" داشته  و معتقد است ما (سعودی ها) به دنبال سرنگون کردن "بشار اسد" هستیم حتی اگر این موضوع  به قیمت ویران شدن کل سوریه باشد و لذا این شاهزاده سعودی در خرابی های  این کشور  نیز نقش مهمی را داشته است.





 "بندر بن سلطان"  به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در جهان به دنبال حذف نقش محوری ایران و سوریه و جدا سازی اجزا ضد امپریالیسم در غرب آسیا است که تاکنون ناکام مانده و  پادشاهی عربستان و شخص  "بندر بن سلطان"  تاکنون با صرف هزینه‌های سنگین نتوانسته پیروز میدان باشد.

سوریه آوردگاهی است که عربستان به دنبال آن بوده تا زیرساخت‌ها و مردم این کشور را نابود کند. سعودی‌ها از یک دهه پیش برای ویرانی سوریه نقشه کشیده و سرمایه گذاری کرده‌اند و امروز بیش از 600 میلیارد دلار آسیب به زیرساخت‌های سوریه وارد آمده که نتیجه پشتیبانی عربستان از تروریست‌های تفکیری است.



**گروه های تروریستی سوریه در کنترل "شاهزاده بندر"

روزنامه الثبات گزارش داد: "بندر بن سلطان"  که در راس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی بود، اذعان کرد که عربستان، گروه های تروریستی را در کنترل خود دارد و کار آنها را تسهیل و از آنها حمایت مالی می کند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: همچنین وی ("شاهزاده بندر") تلاش کرد به "مسکو" رشوه دهد تا از مواضع حمایتی خود در قبال سوریه دست بردارد؛  اما وقتی این تلاش ها موثر واقع نشد، "ریاض" به بازی نفت روی آورد به طوری که خارج از توافقات اوپک، روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت مازاد به بازار عرضه کرد که در نتیجه آن، قیمت ها به شدت افت و کاهش پیدا کرد. این تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن همپیمانان سوریه و به طور مشخص ایران، روسیه و ونزوئلا و دیگران بود اما سمی که "ریاض"  آماده کرده بود، در نهایت خود مجبور به سرکشیدن آن شد.
 
گروهک تروریستی "جیش الاسلام" و فرمانده آن به شدت تحت تاثیر "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان بوده  و وی تلاش می‌کرد تا یک اتحاد بین تروریست‌ها در نقاط مختلف سوریه  از جمله استان "حمص"  ایجاد کند که تسلط ارتش سوریه بر بیشتر مناطق این شهر گویای شکست راهبردی شاهزاده بندر "حمص" است.

البته ریشه یابی این مسئله که چه کسی در تحولات سوریه مقصر است ، کار سختی نخواهد بود وقتی نقش آمریکا و عربستان در سوریه مشخص شود و میلیون ها آواره سوری گویای دخالت  "رژیم سعودی"  در این کشور است.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , حوادث , اخبار , جهان , سیاسی , ,
برچسب‌ها: حمص , ویرانی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان