چه کسی صدام را به سلاح شیمیایی مسلح کرد؟CIA میدانست
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 29 اسفند 1394
نویسنده : باصر
 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره جنگ ایران و عراق سندی را ارائه کرد که بررسی آن اهمیت بسیاری دارد.
 حمایت کشورهای غربی از رژیم بعث در زمان دیکتاتوری عراق مسئله پنهانی نیست، اما اسنادی منتشر شده که عمق حمایت‌ها و همکاری‌های راهبردی دو طرف برای مقابله با انقلاب اسلامی را مشخص می کند.


چه کسی به صدام سلاح شیمیایی داد؟/ آهی CIA از استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

نشریه اینترنتی فارین پالیسی در گزارشی اسنادی را  ارائه داده است که مشخص می کند سازمان مرکزی ایالات متحده CIA از استفاده گسترده ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق بر سلاح‌های شیمیایی علیه رزمندگان و مردم ایران با اطلاع بوده اما با این وجود اقدام به همراهی و کمک به این دولت کرده است.

پیش از این دولت ایالات متحده تلاش کرد تا با متهم کردن دولت بشار اسد به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ تروریست‌ها در این کشور زمینه را برای حمله و ساقط کردن دولت منتخب، فراهم کند.

 از سوی دیگر رسانه‌‌های مختلف آمریکایی تلاش کرده‌اند که دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی متهم و زمینه را برای تهاجم نظامی آمریکا به این کشور فراهم کنند.به عنوان مثال بی بی سی به شواهدی دست یافته است که در دو سال اخیر و از زمانی که سازمان ملل دستور نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه را صادر کرد بیش از 60 مورد حمله شیمیایی در جریان جنگ داخلی این کشور انجام شده است.

چه کسی به صدام سلاح شیمیایی داد؟/ آهی CIA از استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

یک کارشناس تسلیحات شیمیایی هم به بی‌بی‌سی گفت شواهد بسیار قوی وجود دارد که در سوریه گاز خردل به کار گرفته شده باشد.

دو سال پیش و با انتشار گزارش‌هایی از استفاده تسلیحات شیمیایی در سوریه ، شورای امنیت سازمان ملل رای به خلع سلاح شیمیایی سوریه داد تصمیمی که دولت این کشور پذیرفت و زرادخانه شیمیایی آن تحت نظارت سازمان ملل منهدم شد. با این حال همچنان گزارش‌هایی از استفاده تسلیحات شیمیایی منتشر می‌شود.

چه کسی به صدام سلاح شیمیایی داد؟/ آهی CIA از استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

چند ماه پیش سازمان ملل طرح تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمایی را تصویب کرد تا دریابد چه افراد ، گروه‌ها و یا حکومت هایی در استفاده سلاح‌های شیمیایی دست دارد.

گفتنی است دولت سوریه مکررا و قویا اتهام به کارگیری سلاح‌های شیمایی را رد کرده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمایی با بررسی 3 مورد از حمله ‌های صورت گرفته به سازمان ملل گزارش داد که به طور قطع و یقین مواد شیمیایی به صورت مکرر و سازمان یافته بعنوان سلاح در سوریه به کار گرفته‌ شده‌اند.

طارق مجیر رئیس بیمارستانی در شهر مارع سوریه جایی که آسیب‌دیدگان سوانح شیمیایی را می‌پذیرد می‌گوید: پس از دیدن علائم به وجود گاز خردل مشکوک شده است.

چه کسی به صدام سلاح شیمیایی داد؟/ آگاهی CIA از استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

اکنون دو سال از آن ادعاها می گذرد و اسنادی از آن منتشر شده است که  کاخ سفید همیشه در برابر اتهامات در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی اینگونه قاطع عمل نمی‌کند.

در سال 1988 و ماههای پایانی جنگ ایران و عراق دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده به وسیله تصاویر ماهواره‌ای متوجه شدند که ارتش ایران در حال کسب دستاوردهای ویژه در میان خلاءهای ارتش عراق است که همین مسئله سبب شد تا این موضوع به صدام دیکتاتور سابق عراق اطلاع داده شود و پس از آن نیز از سلاح شیمیایی به عنوان راهکار موثر به ارتش بعث پیشنهاد داده شود.

دولت وقت آمریکا به ریاست رونالد ریگان نیز از استفاده رژیم بعث از جنگ افزار شیمیایی اطلاع داشت اما واکنشی نسبت به این مسئله نشان نداد.

ایالات متحده در همراهی با رژیم صدام تنها نبود. عراق در جنگ با ایران در مجموع 93 فروند از این جنگنده‌ها از فرانسه خریداری کرد و به طور گسترده از آنها برای عملیات‌های شناسایی، حمله به اهداف زمینی و حمله به کشتی‌ها استفاده کرد.

در 3 مهرماه 1359 سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه در خصوص جنگ ایران و عراق اظهار داشت: دولت فرانسه از همان ابتدای جنگ به طور آشکار حمایت خود را از اقدام عراق در حمله به ایران اعلام نمود.

نخست وزیر فرانسه نیز در 7 مهرماه سال 1359 در واکنش به حمله عراق اظهار داشت: میانجی‌گری فرانسه میان ایران و عراق را رد می‌کند.

از بزرگترین شرکت‌های صادر کننده جنگ افزار و تسلیحات شیمیایی به عراق می‌توان از شرکت پتروبراس به مدیریت فروش بین‌المللی کارلوس سانتانا اشاره کرد.

در اواخر سال 1976 هیئت عراقی به دو شرکت انگلیسی تولید صنایع شیمیاییici) ) به نامهای باب کاک و ویل کاکس مراجعه و در خواست دایر نمودن کارخانه تولید عوامل شیمیایی ولی با پوشش حشره کش‌های آمیتون، دمنون، پارااکسان و پارایتون را کرد که اطلاعات چگونگی توافقات و انجام تعهدات به دلیل محرمانه بودن پرونده بایگانی شده است.

هیئت عراقی به دو شرکت بزرگ مواد شیمیایی به نامهای منته دیسون و تکنی پترول جهت تولید گاز فلج کننده اعصاب مراجعه کردند که نام آن شرکت‌ها ورد زبان روزنامه نگاران گردید و کمیته روابط سیاسی خارجه آمریکا در زمره فروشندگان سلاح‌های شیمیایی به عراق به ثبت رسیده است.

همچنین آن دو شرکت از سال 1977 در تولید سلاح‌های شیمیایی مستقیما نقش داشتند که اسامی و نقش آنها در برنامه جام جهان نمای بنگاه دولتی بی بی سی در 27 اکتبر 1986 با عنوان راز سامره و دیگر منابع آمده است.

نقش آمریکا در دهه 70 در تجهیز عراق به سلاح‌های مخرب شیمیایی عیان‌تر می‌شود به نحوی که از سال 1977 تا نیمه سال 1983 عراق از طریق دلال بزرگ دیگر تسلیحات نظیر "الحداد" عرب تباری با شناسنامه آمریکایی که به کمک دلال معروف آمریکا "دلول" فلسطینی تبار آمده بود توانست مواد اصلی تولید گاز سمی سارین را به دست آورد.

شرکت‌های آلمانی "هی برگ"، "کارل کولب" و "پروساگ" و... عمده‌ترین قسمت‌های فنی و تجهیزاتی کارخانجات سامره را ساخته و با نظارت مهندسان و کارشناسان خبره راه‌اندازی گردید.

گاز خردل نخستین محصول کارخانجات افسانه‌ای سامره در سال 1983 حاصل این همکاری شیطانی بود که عراق در عملیات خیبر با حضور وزیر خارجه آمریکا در بغداد علیه رزمندگان ایران آن را به کار گرفت که آمریکایی‌ها به قصد نزدیکی‌ بیشتر به کشورشان از این جنایات چشم پوشیدند.

چه کسی به صدام سلاح شیمیایی داد؟/ آگاهی CIA از استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

اکنون با فاش شدن اسناد رسمی آمریکا از استفاده سلاح شیمیایی توسط رژیم بعث در زمان صدام سازمانهای حقوق بشری مجددا با یک استاندارد دو گانه روبه‌رو شدند از جمله همراهی با صدام برای حمله به ایران و تلاش این روزهایشان برای ثابت کردن دولت قانونی بشار اسد به بهانه جعلی استفاده از سلاح شیمیایی!



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , حوادث , اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: صدام , شیمیایی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان