موشک زلزال بارشی بلای جان پایگاه های امریکا/عکس
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 29 اسفند 1394
نویسنده : باصر

این موشک توانمندی های بالقوه‌ای برای ضربه زدن به دشمنان در وسعت گسترده دارد.

 موشک‌های ایرانی توانمندی‌های بسیاری را در انهدام اهداف دور و نزدیک دارند و این موضوع در رزمایش های مختلف عملا به اثبات رسیده است.


توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران در برد کوتاه به موشک‌های  "نازعات"، "فجر 5 "، "زلزال" و "زلزال بارشی" ختم می‌شود که البته اقدامات گسترده ای در زمینه ارتقا برد و عملکرد موشک‌ها انجام شده است.


در اردیبهشت سال 93 از برخی دستاوردهای  "نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی"  رونمایی شد که یکی از آن‌ها موشک  "زلزال بارشی"  بود که درباره ویژگی های آن گفتنی‌های بسیاری وجود دارد.



**مشخصات موشک  "زلزال"
  
"زلزال" از جمله موشک‌های برد کوتاه سطح به سطح (Surface to Surface Short Range Missile) بوده که توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فراوانی داشته و با کلاس‌ها و بردهای مختلف نقش عمده‌ای در تغییر توازن قدرت در نبرد زمینی ایفا می‌کند.




پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک

پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک



موشک‌های برد کوتاه جمهوری اسلامی ایران از جمله "زلزال" به خوبی می‌توانند باعث خسارات جدی و عمیق به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه وارد کنند و این مهم قدرت موشکی ایران را نمایش می‌دهد.



"زلزال" یک موشک "سطح به سطح و کوتاه برد"، با بردی معادل با 160 کیلومتر، قطر 0/60 متر، طول بیش از 8 متر، یک مرحله‌ای و وزن کلی موشک 2950 کیلوگرم و وزن سرجنگی 500 کیلوگرم است.

موشک تاکتیکی "زلزال 2" موشکی سطح به سطح و کوتاه برد، با بردی معادل 300 کیلومتر، قطر 61 صدم متر و طولی بیش از 8 متر یک مرحله‌ای با وزن بیش از 3 هزار کیلوگرم  و با وزن سرجنگی 210 تا 600  کیلوگرم است.


سایت  "میسایل تریت" (Missile Threat) درباره توان موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران دارای تعداد زیادی موشک‌های بالستیک "زلزال" و "فاتح 110" بوده که می‌تواند ظرفیت‌های بالایی داشته باشد.


سایت  "گلوبال سیکیوریتی"  (Global Security) با اشاره به سیستم نام‌گذاری موشک‌های ایرانی نوشت: موشک "زلزال 2" با وزن بیش از 5 تن توانایی حمل 600 کیلوگرم سرجنگی را در حداکثر برد 124 مایل (200 کیلومتر) دارد.



**مشخصات موشک  "زلزال بارشی"

این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نسبت به زلزال  ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی از بین بردن طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.  "کلاهک بارانی" برای انهدام و از بین بردن اهداف بر نوع خوشه‌ای برتری دارد و توانمندی یگانهای موشکی نیروهای مسلح را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می‌دهد.



پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک

 

پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک



۳۰ بمب ۱۷ کیلویی در موشک  "زلزال بارشی"  بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.


موشک  "زلزال" با سوخت جامد از جمله مهمترین موشک‌هایی است که با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد. این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.
 


**ساز و کار بمب های هوشمند موشک  "زلزال بارشی"

در حقیقت  "کلاهک بارانی"  برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود. تحلیلگران نظامی معتقدند موشک "زلزال بارشی" هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با ۳۶ راکت زلزال برابری می‌کند.



پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک

 

پایگاه‌های نظامی آمریکا در تیررس موشک


حوزه پخش شدن این بمب‌ها نیز بر اساس دوران موشک حول محور طولی خود است و در راکت‌ها از این دوران برای پایداری در برابر نیروهای اغتشاشی استفاده می‌شود؛ اما در موشک‌ها با توجه به وجود سامانه هدایت و کنترل نیازی به این راهبرد نیست.


در اینجا از این دوران به عنوان یک مکانیزم خودکار برای پخش بمب‌ها بر روی هدف استفاده می‌شود. ظاهراً این دوران با ایجاد زاویه انحراف در هر چهار بالک کنترلی تولید می‌گردد.  


یک گمانه، تبدیل راکت به موشک با افزودن سامانه‌های هدایت و کنترل و ناوبری و دیگری بهینه‌سازی کامل پرتابگر، افزایش کیفیت تولید و مونتاژ بخش‌های مختلف سازه و بدنه راکت و بهبود عملکرد پیشران سوخت جامد که خطاهای ناشی از عملکرد آن مانند جرم سوخت قالب‌گیری شده یا مدت زمان سوزش آن به تنهایی توان ایجاد دستکم 2 تا 4 درصد خطا در برد را دارد.


در وهله اول موشک زلزال کاملاً مشابه خانواده موشک‌های سوخت جامد "فاتح-110 " به نظر می‌رسد اما با دقت در بخش‌های مختلف آن تفاوت‌هایی قابل تشخیص است. البته موشک "فاتح-110 " و  "زلزال" مشخصات نزدیکی دارند .



**پایگاه ها و ناوهای آمریکایی در تیررس موشک "زلزال بارشی"

موشک "زلزال بارشی" با توجه به اینکه سطح گسترده ای از یک منطقه هدف (از جمله یک پایگاه نظامی، یک شناور جنگی و یا یک ناو هواپیمابر) را هدف قرار می‌دهد؛ می‌تواند با دقت بالا هر هدفی را ویران کند.


 از جمله پایگاه‌های آمریکایی مهم در منطقه که می‌تواند  مورد اصابت  موشک  "زلزال بارشی" قرار بگیرد می‌توان  به پایگاه های "العدید" ، "شیخ السالم" ، "پرینس سلطان"، "پایگاه شیخ عیسی"  اشاره  کرد. 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , ایران , نظامی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان