نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : چهار شنبه 26 اسفند 1394
نویسنده : باصر
 
اخیرا ناوهواپیمابر "یو اس اس جان استینس" در "تنگه تایوان" مستقر شده است.

ایالات متحده آمریکا با تبعیت از راهبرد "امپراطور‌گرایی" در مناطق مختلف جهان قدرت‌نمایی می‌کند و در این مسیر مناطق مختلف جهان از جمله غرب و شرق آسیا را مد نظر دارد.



**رقابت راهبردی آمریکا و چین

ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین به عنوان دو قدرت مهم جهانی شناخته می شوند که یک رقابت راهبردی بر سر مسائل سیاسی و اقتصادی دارند و در چند سال اخیر بازارهای تجاری آمریکا در اختیار جمهوری خلق چین بوده است.

مقامات کاخ سفید که در رقابت با چین در حوزه اقتصادی تا حدود زیادی شکست را پذیرا شده اند ، تلاش می کنند تا با مطرح کردن موضوعات سیاسی و امنیتی در شرق آسیا، برای این کشور بحران آفرینی کنند.

اخیرا ایالات متحده آمریکا چند "ناوجنگی" و  یک "ناوهواپیمابر"  به منطقه  "شرق آسیا"  و در نزدیکی مرزهای جنوبی دریای  چین  مستقر کرده است که این موضوع اعتراض شدید "پکن" را برانگیخته است. 

عمدتا  "ناوهای هواپیمابر و رزم ناوهای"  آمریکا به این دلیل به منطقه  اعزام می شوند که جمهوری خلق چین و تایوان را وارد تنش کنند و البته هرزمان که آمریکا این اتفاق را دنبال می کند ، مشکلاتی بین چین و تایوان به وجود می آید.

جمهوری خلق چین هیچگاه تایوان را یک کشور مستقل به حساب نیاورده و به نظر می رسد حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در دریای جنوبی چین برای کمک به تایوان در جهت حفظ تنگه تایوان و نمایش قدرت به "پکن" است.

روزنامه واشنگتن پست در این زمینه نوشت:  نیروی دریایی ارتش آمریکا اخیرا یک فروند ناو هواپیمابر را به همراه چند کشتی به دریای جنوب چین فرستاد. به این ترتیب، هزاران ملوان آمریکایی به منطقه‌ای اعزام شدند که طبق سخنان یک دریاسالار آمریکایی، چین به طور فزاینده ای به نظامی‌گری در آنجا روی آورده است.

مقامات نیروی دریایی آمریکا می گویند، ناو هواپیمابر  "یو اس اس جان استینس (USS John C. Stennis) "  وارد دریای جنوب چین شد. "کلی داس" سخنگوی ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام گفت: رزم ناو "یو اس اس موبایل بِی" و ناوشکن‌ های "یو اس اس استاکدِیل"، "یو اس اس چانگ- هون" نیز این ناو را همراهی می‌کنند. کشتی‌ها اعزام شده از سواحل غرب آمریکا، در چارچوب مأموریت خود وارد اقیانوس آرام غربی شدند.


ناوهواپیمابر


"کلی داس"، فرمانده آمریکایی عنوان داشت:  ناو هواپیمابر در دریای جنوب چین، گشت زنی معمول خود را انجام می‌دهد. این در شرایطی است که چین در هفته‌های اخیر جنگنده ها، رادار و موشک زمین به هوا در این منطقه مستقر کرده است. وی افزود: نیروی دریایی آمریکا مرتباً در دریای جنوب چین حضور خواهد داشت و کشتی ‌های ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام، سال گذشته در مجموع (و با احتساب زمان جداگانه برای هر یک از کشتی ها) 700 روز در این دریا بودند.

علاوه بر ناو هواپیمابر آمریکایی و کشتی های همراه آن، رزم ناو "یو اس اس انتیتام (USS Antietam) " نیز اکنون در دریای جنوب چین گشت می‌زند. ناوشکن "یو اس اس مک‌کمبل" و کشتی "اَشلند" نیز اخیرا گشت‌های مشابه در آبهای منطقه را به پایان رساندند.

هنوز مشخص نیست کشتی های جدید، عملیات گشت زنی خود را برای (تضمین) آزادی کشتیرانی در آبهای منطقه تکمیل خواهند کرد. نیروی دریایی آمریکا در 6 ماهه اخیر دو گشت زنی بحث انگیز در دریای جنوب چین داشت و ناوشکن های خود را در فاصله 12 مایل دریایی از جزایر مصنوعی که چین ادعای مالکیت بر آنها را دارد، به حرکت در آورد.


پکن ادعا می‌کند، آبهای اطراف این جزایر متعلق به چین است، اما پنتاگون گفت، این محدوده از دیرباز جزء آبهای بین المللی بوده است و به همین علت به کشتیرانی در آنها ادامه خواهد داد. چین نیز اینگونه گشت زنی ها را تحریک آمیز توصیف کرد.



**مشخصات ناوهواپیمابر "یواس اس جان استینس"

ناوهواپیمابر "یو اس اس جان استینس (USS John C. Stennis) " ، یک  "ناوهواپیمابر غول پیکر هسته ای"  است که از سال 1995 استفاده آن در ارتش ایالات متحده آمریکا به تصویب شده رسیده است.


ناوهواپیمابر

ناوهواپیمابر



این ناوهواپیمابر ساخت شرکت نیوپورت (Newport News Ship Building)    ایالات متحده آمریکاست؛ ناوهواپیمابر "یواس اس جان استینس" با طول بیش از 330 متر، 6 هزار و 500خدمه را در خود جای داده و با سوخت اتمی کار می‌کند . ناو هواپیمابر "یو اس اس جان استینس (USS John C. Stennis) " یکی از سازه های غول پیکر دریایی آمریکاست و ارتش این کشور تلاش می کند تا از ناو مذکور برای قدرتنمایی غرب و شرق آسیا استفاده کند.

ناوهواپیمابر "یو اس اس جان استینس (USS John C. Stennis) " ناوجنگی است که برای نبردهای هجومی ، پشتیبانی و درگیری های نزدیک مورد استفاده قرار  می گیرد تا پیروزی را به ارمغان بیاورد.

 ناو هواپیمابر   "یو اس اس جان استینس (USS John C. Stennis) "  از مدل ناو "یو اس اس جان نیمیتز"  بوده و توانمندی گسترده ای در جهت پیمایش مسیرهای طولانی را دارد و  با سوخت هسته ای کار می کند.

این سازه غول پیکر دارای انواع سامانه های راداری کلاس "ای ان " بوده و می تواند تا 90 هواپیما و انواع هلیکوپتر ها را حمل کند. البته سامانه های دفاع موشکی و آتشبارهای "فالانکس"  هم به این سامانه کمک می کنند تا از خود محافظت کند.



**هشدار چین به آمریکا برای احترام به حاکمیت ملی در شرق آسیا

جمهوری خلق چین بارها به آمریکا هشدار داده که به حاکمیت این کشور احترام بگذارد و حضور ناوای جنگی سنگین می تواند بین دو کشور تنش ایجاد کند و از خطوط قرمز جمهوری خلق چین  نزدیک شدن آمریکا به تایوان است .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , نظامی , اخبار , جهان , سیاسی , نظامی , ,
برچسب‌ها: ناو هواپیمابر , یو اس اس جان استینس ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان