احمدی نژاد برمی گردد!
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان
تاریخ : شنبه 22 اسفند 1394
نویسنده : باصر


آمدن یا نیامدن انتخاباتی سیاسیون، منوط به میزان اقبال اجتماعی است. اراده آدم‌ها را اقبال و ادبار اجتماعی شکل می‌دهد؛ بنابراین فارغ از تصمیم شخصی آقای احمدی نژاد به سبب "ساخت سیاسی " و "آرایش اجتماعی بدنه مذهبی " و تغییرات "سبد آرای خاکستری‌ها "، بازگشت احمدی نژاد بسیار جدی است.

اما این مقدمه سیاسی-اجتماعی به چه سبب است؟

یکم. جریان حزب اللهی کشور جامعه اصولگرایی را ناتوان از پی گیری مطالبات ارزشی خود از دولت می‌داند. از نظر این بدنه جریان اصولگرایی موجود، در برجام نشان داد که اهل مسامحه است.

دوم. جریان اصولگرایی با ائتلاف، جانفداهای خود را از دست داده است. اساساً جانفدا برای لیست ائتلافی شکل نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست ۷ اسفند نیز همین بود. این همه تلاش برای بستن لیست ائتلاف درحالی بود که کسی حاضر نمی‌شد از لیست دفاع کند؛ تبلیغ که بماند. به این فهم از بین رفتن جانفداهای اصولگرایی باعث تقویت موتورهای رأی ساز یا همان جانفداهای احمدی نژادی می‌شود.

سوم. جریان اصولگرایی بعد از شکست ۷ اسفند متوجه شد که چه "رقابت خرده گفتمانی " کند و چه "وحدت حداکثری " شکست می‌خورد. به این سبب به شدت "اعتماد به نفس سیاسی " خود را از دست داده است؛ پس به فکر نوسازی است؛ اما این نوسازی تنها یک راه دارد و آنهم بازگشت به مردم است. این سبک بازگشت با وجود بزرگان فعلی اصولگرایی عملی نیست چون برای این مدل کار اجتماعی سازمان نیافته است. پس ممکن است نوگراهای اصولگرایی از کهنه کارها جداشوند. در نتیجه در میان مدت یعنی تا انتخابات ۹۶ دچار تشویش درونی می‌شوند.

چهارم. احمدی نژاد در یک پروسه بازسازی می‌شود. حافظه سیاسی مردم کوتاه مدت است. خانه نشینی فراموش شده است. باقی مسائل از جمله مشایی و غیره نیز بسرعت ترمیم می‌شود.

پنجم. خاطره احمدی نژاد نه در تلگرام است و نه در حصر. خاطره احمدی نژاد سر سفره مردم است. یارانه‌ها با همه ابعاد ویرانگر آن یک خاطره خوش از احمدی نژاد ساخته است. امروز جامعه کم درآمد اقتصادی، خود را وامدار احمدی نژاد می‌داند. از طرفی تحلیلشان این است که اصولگراهای مجلس نهم و دولت یازدهم در حال قطع کردن این یارانه بوده و هستند. طبیعی است که ۷ اسفند از هردو جریان قهر کنند و خاموش شوند؛ البته با حضور احمدی نژاد مجدد روشن می‌شوند. توجه شود که این آرا تنها در تهران حدود ۵۰ درصد است.

ششم. برخلاف تصور رایج، احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت نخواهد شد. شورای نگهبان به همان مصلحتی که هاشمی را ردصلاحیت نکرد به ده‌ها برابر آن احمدی نژاد را رد صلاحیت نمی‌کند. ردصلاحیت احمدی نژاد یعنی سرخوردگی بدنه حزب اللهی کشور که خاکریز اول انقلاب است.

و اما؛
حضور احمدی نژاد به شکاف بیشتر جریان متدین کشور از حاکمیت منجر می‌شود. این شکاف درماجراهایی شبیه برجام و سفارت انگلیس و عربستان تقویت شد و اما با حضور احمدی نژاد و عدم همراهی نهادهای اصلی نظام و اصولگرایی، این شکاف اجتماعی مستحکم تر می‌شود.

به این ترتیب از جهات مختلف خاتمی و احمدی نژاد از جهت اثرگذاری غیر رسمی بر آرایش سیاسی کشور و کنترل ناپذیری "هم سرنوشت " می‌شوند. نظام باید نقش خود را در آینده در میانه این "کشاکش غیررسمی اما پر زور " تعریف کند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: عکس , اخبار , ایران , سیاسی , ,
برچسب‌ها: احمدی نژاد , سخنرانی احمدی نژاد , جنجالی , سخنرانی جنجالی , انتخابات , شرکت در انتخابات , تحریم انتخابات , کاندید انتخابات , تلگرام , تلگرام احمدی نژاد , عکس تلگرام , عکس تلگرام احمدی نژاد , رد صلاحیت , ردصلاحیت , رد صلاحیت احمدی نژاد , سیاسی , سیاست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نگاه متفاوت به تازه های ایران و جهان